Pages

söndag 23 september 2007

Toscansk pasta med räkor i mascarponesås

Jag har en bok som heter Förföriskt gott som är skriven av Kristina Eriksson, som jag varmt kan rekommendera. Det är 14 menyer för två personer.

Igår lagade jag denna rätt. (I receptet är det hur man gör egen pasta, men jag var lat så jag köpte färsk pasta i stället.)

Toscansk pasta med räkor i mascarponesås
För 2 personer

2 chalottenlökar
2 vitlöksklyftor
olivolja att steka i
½ gram saffran
200 g mascarpone
½ fiskbuljontärning
4 tsk finrivet limeskal
2-3 msk pressad lime
300 g skalade räkor
salt och peppar
limeskivor
vattenkrasse

Hacka all lök. Fräs löken i olivolja i en kastrull, den ska bli glansig.
Tillsätt saffran, mascarpone och buljongtärning.
Låt såsen småputtra i någon minut.
Rör ner limeskal, lime och räkor.
Nu ska såsen bra bli varm.
Smaka av med salt och peppar.
Garnera pastan och såsen med några limeskivor och vattenkrasse.

Servera gärna i djupa tallrikar.

Inga kommentarer: