Pages

söndag 25 april 2010

God vaniljkräm till tårtor

Här kommer en god vanlijkräm som passar till tårtor.

God vaniljkräm till tårtor
1½ dl vispgrädde
1 vaniljstång
2 äggulor
2 msk socker
1 dl vispad grädde

Gör så här
Häll grädden i en kastrull.
Skär en skåra i vaniljstången och lägg den i grädden.
Låt grädden småkoka i 10 min.
Ta upp vaniljstången. Dra kastrullen från värmen.
Tillsätt äggulorna en i taget samtidigt som du vispar.
Rör ner sockret. Sätt tillbaka kastrullen på plattan och värm vaniljkrämen under omrörning tills du ser första bubblan.
Dra kastrullen från värmen.
Rör tills vaniljkrämen svalnat något.
Ställ den kallt.
Vispa sen 1 dl grädde till och blanda i vaniljkrämen.

5 kommentarer:

Tessan sa...

Jättegod vaniljkräm! Har testat många recept men det här har nog varit det mest smakrika. Beror på att man reducerar ner grädden så pass förmodar jag. tack, jag sparar det i min receptsamling!

Anonym sa...

Den godaste vaniljkrämen jag smakat och gjort!:)

Rakel sa...

Hur mycket går åt till en normalstor
prinsesstårta?

Ulla-Karin sa...

Lite sen om sider.... Men receptet passar till en tårta

Towe sa...

Hur tjock blir den ?