Pages

onsdag 19 september 2007

Grillade lammracks med smördegsinbakad potatis och chevre.

Förmodligen från Tasteline. Mycket gott kan jag säga!

Grillade lammracks med smördegsinbakad potatis och chevre

Lammracks
8 stora potatisar
200g chevreost
4 ägg
smördegsplattor ca 4st (beroende på storlek)
3-4dl grädde
Basilika

Marinad
4dl olivolja
basilika
3 klyftor vitlök
rosmarin
salt o peppar

Marinera lammracken i oljan örterna och kryddorna några timmar
Koka potatisen, mosa sedan potatisen till en puré och blanda i chevren, salt och peppar och 4ägg och basilika. Låt kallna. Tag sedan smördegen och lägg på en plåt och pensla med ägg. Klicka potatispurén på smördegen och rulla sedan ihop till längder, pensla med ägg på ovansidan. Se till så att smördegen täcker ändarna och att den håller tätt.

Stek lammracken i en panna 4min på varje sida, kör dem sedan 10min 175grader i ugnen, tiden beror på hur välstekt man vill ha köttet. Samtidigt kör du även smördegen i ugnen ca 15min, köttet tar du ut efter 10min och låter vila i folie tills smördegen är färdig i ugnen.

Det sista du gör är att koka ur pannan som du stekt köttet i med 3-4dl grädde och du har en god sås att servera till med lite soja och kryddor.

Inga kommentarer: