Pages

lördag 10 november 2007

Mitt julbord

Ungefär det här brukar jag ha på mitt julbord. Och det ska vara hemlagat allting.... möjligtvis kan jag fuska och köpa gravad lax och färidgkokt skinka om det blir för körigt.

Några av receptet hittar du här på bloggen.

Vi brukar börja lite lätt med:

Blåbärsglögg
Saffransskorpor
Knäck
Ischoklad
Hemgjord hallonkola eller citronkola
Nötter

som vi tar när våra gäster anländer.

På själva julbordet serveras:

Skogsbackens sillmarinad
Antingen senapssill gjord på min senap eller sill med västerbottensost
Ernst glöggmatjes - galet god!
Landleys skogshuggarsill
Jag brukar göra två av dessa, lite olika från år till år, men glöggmatjessillen är nästan alltid ett måste.
Senap
Gravlaxsås
Gravad lax
Skinka
Janssons
Köttbullar

Ungsomelett med champinjonstuvning
Mimosasallad (Ekbergs)
Rödbetssallad (Efter inspiration från barndommen)
Jonsgårdens päronröra
Rödkålscoleslaw
Äppelmos
Prinskovar - inte till mig, men till barnen
Kalvsylta
Ägg med kaviargrädde
Revbensspjäll - gärna lite knapriga med lite sting i - har provat många olika recept genom åren.
Sillsallad - min mamma gjorde alltid med lite kryddpeppar i
Gräddost
Julmust i mängder - ingen alkohol på julaftonen!

Och senare på kvällen äter vi:
Ris a´la Malta med både saftsås och frukter till

På juldagen brukar vi bjuda hem några av våra vänner och då äter vi inte julmat utan något helt annat av gourmetkaraktär.

Vad har du på ditt julbord? Dela gärna med dig av något gott recept :-)!

Inga kommentarer: