Pages

onsdag 24 oktober 2007

Gourmetsällskapet och tikimeny

Jag och min man är med i ett gourmetsällskap, som vi har med två andra par. Vi träffas i detta ärende ca 3 ggr per år. Vi turas om att stå för att arrangera. Vi har satt upp följande riktlinjer:

Vi får aldrig ha lagat det förr, inga hel eller halvfabrikat, det ska hållas hemligt för de inbjuda. Gästerna behöver inget ta med sig om det inte står något speciellt på inbjudningen.

Det är ett mycket trevlig sätt att umgås och genom åren har vi haft bl a följande teman: Indien, kärlek, Japan, 70-talet, Italien, Lappland, Mexico, Finland, blå, Norge, Nobel, Socialdemokraterna osv. Nu sist var det min och min mans tur att anordna och då blev det tema tiki - dvs. söderhavstema. Vi gjorde en tikibar av vår köksö, spelade tikimusik, hade ett bildspel på tema söderhavet m.m.

Recepten till menyn har jag tagit ut från en tidning för något år sedan, som tyvärr inte minns vilken det var...!

Följande var menyn som jag har för avsikt att lägga in recepten till allt eftersom:

Välkomsdrink med tilltugg
Mai Tai, bananchips & heta cashewnötter

Förrätt
Kyld avokadosoppa
vispad creme fraiche & pistaschnötter
Champagne

Varmrättsbuffé
Mangoglaserade baby back ribs & vattenmelonsalsa
Romflamberade curryräckor & jordnötssås
Kyckling- & cashewnötsbollar
med papaya & bönsallad
Stekt ananas & kokosris
Öl - Miller

Efterrätt
Kokoscheesecake med
mango & passionsfruktssås
& Moccino & kaffe

All mat var suveränt god!!!

Inga kommentarer: