Pages

tisdag 19 februari 2013

Knäckebröd med kryddor

På en restaurang i Piteå serveras ett helt makalöst gott hemgjort knäckebröd, som jag tror är ngt liknande med detta recept.

Knäckebröd med kryddor
50 g färsk jäst
5 dl rumsvarm mjölk
1 msk sirap
2 tsk salt
1 tsk fänkål
1 tsk anis
1 tsk hel kummin
6 dl vetemjöl
7 dl rågmjöl
mjöl till utbakning

Gör så här
Smula ner jästen i en bunke.
Häll på mjölken, blanda tills jästen löst sig.
Tillsätt sirap, salt och kryddor i degvätskan.
Tillsätt lite möjl i taget tills degen går ihop och blir mjuk och elastisk.
Knåda ca fem min.
Jäs degen i bunken under bakduk i 45 min.
Kavla ut runda kakor på ett välj mjölat bakbord och nagga dem med gaffel.
Lågg så många kakor som får plats på en plåt.
Grädda dem genast mitt i ugnen i 25o grader och ca 5 min eller tills de fått färg och känns torra.
Låt bröden svalna på ett galler.

Inga kommentarer: