Pages

söndag 16 november 2008

Gerds Janssons frestelse

Min mamma gjorde en fantastisk god Janssons frestelse (och ja... den är full med kalorier - men godare Jansson får du leta efter...!) Idag gjorde jag Janssons och så drack vi julmust till och rån med ost och smör. En riktig höjdare!! Jag ska erkänna att jag faktiskt är rätt kräsen när det gäller Janssons - inte så många jag tycker är så där jättegoda...! Men här kommer mammas - numera mitt recept på Janssons!

Gerds Janssons frestelse
22 potatisar av normalstorlek
1 brk anjovis - 125 g
3 dl grädde
½ - 1 lök
ströbröd
smör

Skala potatisen och skiva till rätt tunna stavar.
De får INTE vara för tunna, men INTE heller för tjocka.
Skiva löken.
Slå av spadet på anjovisen i en skål.
Blanda grädde och anjovis.
Sätt ett lager potatis i en ugnseldfast form.
Strö över lite lökskivor.
Lägg ut anjovis.
Sätt ett lager potatis till.
Strö över mer lök och resten av anjovisen.
Sätt ett sista lager potatis.
Strö över lite ströbröd över hela formen.
Klicka på lite smör över potatisen - lite här och där. (Dock ej margarin)
Slå över en tredjedel av anjovisspadet/grädden.
Gräddas på 225 grader.
När 30 minuter har gått, så häller du över resten av anjovisspadet och grädden.
Grädda ytterligare ca 15 minuter.
Smaka av så att potatisen är klar - den får inte vara hård inuti.

Inga kommentarer: