Pages

lördag 26 april 2008

Fjäderlätt chokladkaka

Var hos min pappa idag och läste i en PRO-tidning, skrev av följande recept. Jag tror att receptet kommer från Cathrine Schück Den här kakan har jag alltså inte hunnit baka och smaka ännu, men annars har jag avnjutit 9 av 10 recept som finns på min receptblogg. Tycker dock att denna kaka verkar lite spännande...!

Fjäderlätt chokladkaka
3 ägg
2 dl råsocker
1 dl dinkelmjöl
0,5 tsk bakpulver
0,8 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
250 g mager kesella
smör och dinkelflingor till formen
yoghurt, honung och rivet limeskal

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl, bakpulver, kakao, vaniljsocker och salt i en bunke.
Vänd ihop med äggsmeten och rör ned kesella.
Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, 24 cm
i diameter.
Grädda i nedre delen av ugnen i 25 minuter.
Låt svalna och servera med lite naturell yoghurt smaksatt med
honung och rivet skal av lime.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur många ägg vispar man????

Ulla-Karin sa...

Hoppsan, det hade jag glömt... har lagt in hur många det ska vara nu! Tack för att du uppmärksammade detta :)!