Pages

fredag 28 mars 2008

Kyckling & potatissallad

Igår totade jag ihop en sallad som jag bjöd några av mina tjejkompisar på. Blandade inte ihop grönsakerna, utan allt var i små skålar fick man plocka själv det man ville ha.

Kyckling & potatissallad
Kyckling - jag tog färdiggrillade kycklingfiléer - det går lika bra att steka dem själv eller utgå från en hel grillad kyckling
Stekt bacon
Kokt potatis
Fetaost i olja med kryddor
Flingsalt
Soltorkade tomater
Ruccola
Blandsallad i påse
Paprika - röd och grön
Gurka
Tomater - gula och röda
Rostade solrosfrön
Broccoli
Vindruvor

Dressing:
Creme fraiche med ädelost
Creme fraiche med tomat och feta

Gör så här:
Skär den färdiggrillade/färdigstekta kycklingen i små bitar och sätt i en skål.
Knaperstek baconet, blanda ner tillsammans med kycklingen.
Koka potatisen - behåll gärna skalet på om de är väl rengjorda.
När potatisen svalnat, skiva den.
Blanda potatis, ruccola, soltorkade tomater och fetaosten med oljan.
Sätt i lite flingsalt i potatisblandningen.
Koka broccolin.
Hacka grönsakerna och sätt i skålar.

Servera ett gott bröd till.
Jag brukar skära skivad franska i trekanter och droppa olivolja över, lite flingsalt och ev. gnida en vitlök över.
Grädda sedan i ugnen på 225 grader tills bröden fått en svag gyllenbrun färg.

Inga kommentarer: