Pages

torsdag 20 juni 2019

Lax- och rompaj

Detta recept kommer från min vän Annica. En paj som görs varje midsommar sedan många år tillbaka. Varenda gång har jag förlagt receptet och måste fråga Annica på nytt. Nu skriver jag ner det på bloggen så att jag vet var jag har det!


Lax- och rompaj

Pajdeg

2½ dl mjöl
100 g margarin
3 msk kallt vatten
1 dl riven ost - t ex Västerbottensost

Fyllning

3 dl crème fraiche 
75 gr rom
½ dl röd lök
1 - 2 dl färsk dill (eller 1 pkt frusen dill)
200 gr gravad lax i små bitar

Gör så här
Blanda samman ingredienserna till pajdegen i en matberedare.
Kör tills du har en väl blandat deg.
Tryck ut pajdegen i en pajform.
Låt vila 1 timme i en kylskåp.
Grädda i 200 grader ca 18 min.
Låt pajskalet kallna innan fyllningen sätts i.

Blanda samman ingredienserna till fyllningen.
Låt stå kallt i kylen en stund.
sätt i fyllningen i pajskalet.
Dekorera gärna om du vill med t ex rom, dill eller annat som du tycker passar.
Ät och njut!
Mina döttrar älskar denna paj!

Inga kommentarer: