Pages

söndag 27 november 2011

Glöggtilltugg - smördegspuffar med getost



Glöggtilltugg - smördegspuffar med getost

Smördegspuffar med getost.

1 paket frysta smördegsplattor, 425 g (eller lika mycket färsk)
200 g chèvre
15-20 torkade aprikoser
15-20 valnötter eller 1 dl pinjenötter
flytande honung
eventuellt färsk timjan och getostsmulor till garnering


Gör så här
Tina smördegsplattorna.
Sätt ugnen på 200 grader.
Kavla med lätt hand ut plattorna så att du kan få ut 3-4 rutor på varje platta.
2Lägg en bit chèvre mitt på varje ruta (täck inte hela, se till att det finns deg som sticker fram runt om), en torkad aprikos och en valnötskärna, alternativt en nypa pinjenötter.
Ringla lite flytande honung över.
Grädda cirka 10 minuter mitt i ugnen, tills smördegen höjt sig och fått fin färg.
Garnera eventuellt med färsk timjan och smula lite mer getost över.







4 kommentarer:

Karin sa...

Din blogg verkar innehålla en massa smarriga recept. men jag saknar EN sak... FOTON!!!

Ulla-Karin sa...

Hej Karin!
Jo, det är fantastisk goda recept :)! Och jag håller med om att det saknas foton - det skulle lyfta matbloggen rejält!

Karin igen sa...

Ulla-Karin; det är alltså din blogg? varför har du inga foton om du nu själv håller med om attt det skulle lyfta bloggen?
Det är ju plättlätt att lägga in!

Ulla-Karin sa...

Av den enkla anledningen att jag aldrig kommer ihåg att fota....